4 Σεπ 2009

Θέρος Πολιτισμού - Προτεινόμενο Πρόγραμμα για το Δήμο Υδρούσας Άνδρου













Ανάλυση Υφιστάμενης Κατάστασης

Το Νησί

Η Άνδρος είναι το βορειότερο νησί των Κυκλάδων και δεύτερο σε έκταση μετά τη Νάξο. Διοικητικά, αποτελεί επαρχία με τρεις δήμους: της Άνδρου, του Κορθίου και της Υδρούσας. Στην απογραφή του 2001 ο πληθυσμός του νησιού ήταν 10.009 κάτοικοι.
Η Ανδρός έχει έκταση 374 τετραγωνικά χιλιόμετρα και σχήμα επίμηκες με διεύθυνση από Β-ΒΔ προς Ν-ΝΑ. Όλο το νησί έχει ορεινή τοπογραφία με μια κεντρική οροσειρά που κορυφώνεται στο Πέταλο και την Κουβάρα (ψηλότερη κορυφή είναι ο Προφήτης Ηλίας στα 997 μ.).
Το κύριο λιμάνι του νησιού είναι το Γαύριο, ενώ τα λιμάνια στο Μπατσί, στη Χώρα και στο Κόρθι διαθέτουν υποδομή ιδιωτικών και αλιευτικών σκαφών. Υπάρχει ακτοπλοϊκή συγκοινωνία απευθείας από τη Ραφήνα για το Γαύριο. Η απόσταση είναι 37 ναυτικά μίλια και το ταξίδι διαρκεί περίπου δύο ώρες. Η 'Aνδρος συνδέεται, επίσης, με την Τήνο, τη Μύκονο, την Ανάφη, τη Θήρα, τη Θηρασιά, την Ίο, την Κέα, την Κύθνο, τη Νάξο, την Πάρο, τη Σίκινο, τη Σύρο, τη Φολέγανδρο και το Λαύριο.



Η Άνδρος σύμφωνα με τον Σαράντο Καργάκο «είναι ένα ποίημα της φύσης. Ένα ποίημα με τραχείς αλλά καλοπελεκημένους στίχους. Οι πέτρες, τα δέντρα, οι βάρκες αποτελούν τις λέξεις. Τα βουνά, τα ακρογιάλια, οι μαντρότοιχοι, τα χωριά είναι οι στίχοι. Και όλοι μαζί συνθέτουν το ποίημα Άνδρος της μεγάλης ποιητικής ανθολογίας του Αιγαίου».
Νησί καπεταναίων και εφοπλιστών, διατηρεί τη λεπτή αρχοντιά παλιάς καπετάνισσας η οποία αντανακλάται πάνω στα πλούσια και πανέμορφα σπίτια όχι μόνο της Χώρας, αλλά και του πιο απομονωμένου χωριού. Με λευκά ή γήινα χρώματα και έντονα χρωματιστά παράθυρα στις αποχρώσεις του κόκκινου ή του πράσινου, δίνουν μια διαφορετική εικόνα από εκείνη των τυπικών νησιώτικων, γιατί έχουν κεραμοσκεπές. Το ίδιο και οι εκκλησίες και τα ξωκλήσια που είναι σπαρμένα παντού, σαν τα κυπαρίσσια που φαντάζουν καρφωμένα στο μανουάλι της πλαγιάς. Είναι λευκές με μικρά ή μεγάλα καμπαναριά, αλλά οι σκεπές τους σπανίως στολίζονται με καμπύλες. Τα σπίτια και οι εκκλησίες δημιουργούν υπέροχα σύνολα, καθώς συνδέονται με κήπους γεμάτους οπωροφόρα δένδρα και λουλούδια.
Σύμφωνα με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων το τουριστικό προφίλ της Άνδρου συνίσταται στα ακόλουθα:
Η Άνδρος διαθέτει όλες εκείνες τις απαραίτητες προδιαγραφές για να λειτουργήσει ως αυτόνομος και πολύ ελκυστικός προορισμός των εξής εναλλακτικών μορφών τουρισμού :
* Περιπατητικός τουρισμός
* Αγροτουρισμός
* Πολιτιστικός τουρισμός (αρχαιολογία – ιστορία, τέχνες, αρχιτεκτονική).
Η έντονη πολιτιστική ζωή του νησιού δικαιολογεί το χαρακτηρισμό της Άνδρου ως πολιτιστικής πρωτεύουσας των Κυκλάδων. Το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή διοργανώνει κάθε καλοκαίρι στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης εκθέσεις διεθνούς κύρους, που συγκεντρώνουν πλήθος επισκεπτών, ενώ το Ίδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως φιλοξενεί εικαστικές εκθέσεις υπό τον τίτλο «Πλόες». Μεγάλη είναι και η συμβολή της Καϊρείου βιβλιοθήκης στη μελέτη και τη διατήρηση της πνευματικής παράδοσης του νησιού. Η βιβλιοθήκη διαθέτει μεγάλη και σπάνια συλλογή δυσεύρετων εκδόσεων, χειρογράφων, ιστορικό αρχείο αλλά και ποικίλα έργα τέχνης. Τα δύο αρχαιολογικά μουσεία στην Άνδρο και την Παλαιόπολη, το Ναυτικό Μουσείο και το Μουσείο Λαογραφίας και Χριστιανικής Τέχνης, συμβάλλουν εξίσου σημαντικά στην προβολή του πολιτιστικού πλούτου του νησιού.
Στην Άνδρο διεξάγονται κάθε χρόνο ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις στους τρεις δήμους του νησιού. Τα Κορθιανά και τα Γαυριώτικα, ήταν οι πρώτες από αυτές που διοργανώθηκαν από τις κοινότητες Κορθίου και Γαυρίου αντίστοιχα. Το «Φεστιβάλ Μεσογειακής και Αιγαιοπελαγίτικης Κουζίνας» στα Φάλλικα, το «Διεθνές Χορωδιακό Φεστιβάλ» του Μουσικού Συλλόγου Άνδρου στη Θεοσκέπαστη και το Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών και Λαϊκών Παραδόσεων υπό την αιγίδα του επαρχείου Άνδρου και των τριών δήμων του νησιού, αποτελούν οργανωμένες προσπάθειες στην κατεύθυνση της προβολής των πολιτιστικών δρώμενων της Άνδρου.
Ο Δήμος

Ο Δήμος Υδρούσας Άνδρου οφείλει το όνομά του στην πρώτη ονομασία του νησιού, σήματος κατατεθέν για τα τρεχούμενα νερά του. Την Υδρούσα, που από τους προϊστορικούς χρόνους αποτελεί το πλέον ανεπτυγμένο τμήμα του νησιού, ένας ζωγράφος θα μπορούσε να την απεικονίσει σαν μια γυναίκα με πάθος, με πολιτιστική κληρονομιά, με φυσικό πλούτο και με πολυδιάστατο παρελθόν.
Έχει πληθυσμό 3.335 κατοίκους και περιλαμβάνει τα διοικητικά διαμερίσματα του Γαυρίου (Γαύριο, Άγιος Πέτρος, Γίδες, Κάτω Άγιος Πέτρος, Κυπρί), Αμμόλοχου (Αμμόλοχος), Άνω Γαυρίου (Άνω Γαύριο, Κουμάρη, Σχόλη), Αρνά (Άρνη, Ατένι, Ρέματα), Απροβάτου (Άνω Απροβάτου, Αλικάνδρος, Καλαμάκι, Κάτω Απροβάτου, Κούτσι), Βιταλίου (Βιτάλι, Άνω Συμεών), Κατακοίλου (Κατάκοιλος, Ατένι, Κάτω Κατάκοιλος), Μακροταντάλου (Μακροτάνταλο, Άγιος Ιωάννης, Βαρίδι, Καλυβάρι, Μερμηγκιές, Παλαιστού, Χάρτες) Μπατσίου (Μπατσί, Δαμασκηνός, Μονή Ζωοδόχου Πηγής, Στιβάρι), Παλαιοπόλεως (Παλαιόπολη, Αγία Ελεούσα, Κόλυμπος) και Φελλού (Επάνω Φελλού, Κάτω Φελλός).
Από αυτά εμπορικά και οικονομικά κέντρα θεωρούνται το Γαύριο και το Μπατσί. Το Γαύριο, στα βορειοδυτικά παράλια της Άνδρου, είναι ένα όμορφο φυσικό λιμάνι το οποίο εξυπηρετεί το νησί από την αρχαιότητα και διαθέτει ένα γραφικό οικισμό που φοράει τα γιορτινά του για να υποδεχθεί τους επισκέπτες του νησιού. Έχει διατηρήσει τη φυσιογνωμία του ανέπαφη από τη λαίλαπα του μαζικού τουρισμού.
Το Μπατσί που απέχει δέκα λεπτά από το Γαύριο, θεωρείται το πλέον ανεπτυγμένο τουριστικό θέρετρο του νησιού, το οποίο άρχισε να αναπτύσσεται από την εποχή του μεσοπολέμου. Διατηρεί τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα που του αποδόθηκε τη δεκαετία του 1960, παράλληλα με τη γραφικότητά του και διαθέτει τη μεγαλύτερη τουριστική υποδομή από όλες τις περιοχές του νησιού.
Σε όλα τα διαμερίσματα του Δήμου πραγματοποιούνται πολιτιστικές εκδηλώσεις από διάφορους τοπικούς συλλόγους και φορείς κυρίως κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Στο παρελθόν έχουν πραγματοποιηθεί επίσης εκθέσεις ζωγραφικής, παρουσιάσεις συγγραφέων και κύκλοι εκδηλώσεων (π.χ. τα «Γαυριώτικα»), ενώ έχει φιλοξενηθεί τα τελευταία 4 χρόνια και το Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών και Λαϊκών Παραδόσεων Άνδρου.

Το ευρύτερο περιβάλλον
Στην ενότητα αυτή θα πρέπει να αξιολογήσουμε τις παραμέτρους εκείνες του περιβάλλοντος που διαμορφώνουν το ευρύτερο πλαίσιο μέσα στο οποίο καλούμαστε να αναπτύξουμε την πρότασή μας.
Οικονομική Διάσταση
* Σύμφωνα με έρευνα για την Πολιτιστική Συμπεριφορά των Ελλήνων του περιοδικού Highlights, η πλειοψηφία των Ελλήνων (55%) δαπανά λιγότερα από ότι θα μπορούσε συγκριτικά με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις τους σε δραστηριότητες που αφορούν στην τέχνη και τον πολιτισμό.
* Από τους δείκτες τιμών καταναλωτή για το έτος 2005, οι δαπάνες για αναψυχή και πολιτισμό εκτιμώνται σε 5% του συνολικού οικογενειακού προϋπολογισμού.

Πολιτική – Νομοθετική Διάσταση
* Το Πρόγραμμα «Πολιτισμός 2007 – 2013» που θεμελιώνεται στους άξονες της προώθησης διακρατικής συνεργασίας και κυκλοφορίας πολιτιστικών έργων και προϊόντων και της στήριξης και ανάπτυξης πολιτισμικής πολιτικής διαμορφώνει το πλαίσιο δράσης.
* Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Ο.Τ.Α. που τους καθιστούς τους πλέον κατάλληλους φορείς για την άσκηση πολιτιστικής πολιτικής.

Κοινωνική Διάσταση
* Η καθιέρωση των διακοπών και η εμφάνιση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως αυτή του πολιτιστικού.
* Η ανάπτυξη των κινημάτων του εθελοντισμού.

Τεχνολογική Διάσταση
* Η ανάπτυξη του διαδικτύου και η ανάδειξή του σε σημαντικό μέσο ενημέρωσης και προβολής με την ταυτόχρονη διείσδυσή του σε μεγαλύτερα τμήματα του κοινού.

Πολιτιστική Διάσταση
* Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι μορφές πολιτιστικής έκφρασης που μας εκφράζουν περισσότερο ως έθνος είναι η μουσική, με ποσοστό 73% των ερωτηθέντων, ακολουθούν ο χορός και ο κινηματογράφος με ποσοστό 48%, η φωτογραφία (40%), το θέατρο (39%), η λογοτεχνία (35%), η αρχιτεκτονική (27%) και οι εικαστικές τέχνες (26%). Για την ανώτερη κοινωνική τάξη την πρώτη θέση στις προτιμήσεις της κατέχουν η μουσική και ακολούθως η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος, ενώ για τους ερωτηθέντες με ανώτερο εκπαιδευτικό επίπεδο μετά την μουσική έρχεται ο κινηματογράφος και στη συνέχεια η λογοτεχνία.

Το άμεσο περιβάλλον

Ανταγωνιστές
Εδώ θα πρέπει να αναφερθούμε στα διάφορα πολιτιστικά φεστιβάλ και τις λοιπές εκδηλώσεις πολιτισμού που φιλοξενούνται όχι μόνο στο νησί αλλά και σε όλη την επικράτεια, εφόσον απευθύνονται στους ίδιους αποδέκτες.
Η πρακτική της διοργάνωσης φεστιβάλ σε πολυάριθμες ελληνικές πόλεις κερδίζει σταδιακά όλο και μεγαλύτερο έδαφος. Ο ανταγωνισμός επομένως κινείται ανοδικά. Ειδικότερα, στο νησί της Άνδρου διεξάγονται κατά τη θερινή περίοδο, όπως προαναφέραμε, πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων, οι οποίες μάλιστα πολλαπλασιάζονται. Κατά συνέπεια η αγορά τόσο υπό στενή όσο και υπό διευρυμένη έννοια βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης.

Υποκατάστατα
Αν θεωρήσουμε ως υποκατάστατες ή εναλλακτικές προσφορές τις διάφορες δραστηριότητες στις οποίες οι αποδέκτες της προσφοράς μας μπορούν να αφιερώσουν το διαθέσιμο χρόνο και εισόδημά τους, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει σημαντικός αριθμός υποκατάστατων, πράγμα που σημαίνει αύξηση του ανταγωνισμού.

Εμπόδια εισόδου στην αγορά
Τα εμπόδια εισόδου στην αγορά των πολιτιστικών φεστιβάλ δεν είναι ιδιαιτέρως αυξημένα, με την έννοια ότι δεν εμφανίζονται συντεχνιακοί περιορισμοί, δεν απαιτείται αδειοδότηση και το κόστος εισόδου δεν είναι απαγορευτικό.

Συνεργάτες
Σημαντικοί μερίδα πολιτιστικών φορέων δραστηριοποιείται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο προς αυτή την κατεύθυνση. Οι φορείς αυτοί δεν έχουν μεγάλη διαπραγματευτική δύναμη και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις αποφάσεις τις δημοτικής αρχής.

Προμηθευτές
Αλλά και σε επίπεδο προμηθευτών, όλων δηλαδή των φυσικών ή νομικών προσώπων από τα οποία εξαρτάται η διεξαγωγή ενός φεστιβάλ, η διαπραγματευτική δύναμη είναι σαφώς μικρότερη από αυτή του Δήμου.


Αντικειμενικοί Σκοποί
Με την παρούσα πρόταση επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε έναν κύκλο πολιτιστικών εκδηλώσεων που:
* θα αναδεικνύει την πολιτιστική φυσιογνωμία της περιοχής,
* θα προσελκύει επισκέπτες με πολιτιστικές ανησυχίες (πολιτιστικός τουρισμός) αυξάνοντας ταυτόχρονα τη ζήτηση για το τουριστικό προϊόν και επιμηκύνοντας την τουριστική περίοδο,
* θα τονώνει την πολιτιστική ζωή των κατοίκων διαμορφώνοντας θετικές στάσεις απέναντι στον πολιτισμό εν γένει,
* θα διαθέτει όλες τις προδιαγραφές για να εξελιχθεί σε θεσμό και κεντρικό άξονα των πολιτιστικών δρώμενων της περιοχής,
* θα διαφοροποιείται από τα λοιπά πολιτιστικά δρώμενα που πραγματοποιούνται στο νησί και
* θα συνάδει και θα ενισχύει το πολιτιστικό προφίλ του νησιού.

Σχεδιασμός Στρατηγικής

Η στρατηγική μας περιλαμβάνει τους τρόπους με τους οποίους θα επιτύχουμε τους επιδιωκόμενους αντικειμενικούς σκοπούς και προκύπτει μέσα από τις διαδικασίες της διαφοροποίησης από ανταγωνιστικές προτάσεις, τον προσδιορισμό δηλαδή του συνόλου των διαφορών της πρότασής μας από άλλες, και της χωροθέτησή της, η οποία συνίσταται στο σχεδιασμό της εικόνας της ώστε να καταλάβει μια ξεχωριστή και αξιόλογη θέση στο μυαλό των αποδεκτών της.

Τμηματοποίηση

Η αγορά μπορεί να αναλυθεί στις ακόλουθες κατηγορίες με βάση τα εξής κριτήρια:
* Εισόδημα
Αποδέκτες με υψηλό εισόδημα, μέσο και χαμηλό εισόδημα
* Μορφωτικό επίπεδο
Αποδέκτες με υψηλό, μέσο και χαμηλό μορφωτικό επίπεδο
* Κοινωνικό επίπεδο
Αποδέκτες με ανώτερο, μέσο και χαμηλό κοινωνικό επίπεδο
* Ηλικιακή Κατηγορία
4-12, 12-18,18-35,35-45, 45-55, 55-65, 65-…
* Σχέση με νησί
Μόνιμοι κάτοικοι, καταγόμενοι, επισκέπτες

Διαφοροποίηση

* Περιεχόμενο
Τα πολιτιστικά δρώμενα μπορούν να διακριθούν σε εκδηλώσεις με συγκεκριμένο αντικείμενο (π.χ. Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών και Λαϊκών Παραδόσεων) και σε κύκλους εκδηλώσεων με ευρύτερη θεματολογία (π.χ. Κόρθια). Επίσης, σε εκδηλώσεις που αφορούν κυρίως εικαστικές μορφές τέχνης (π.χ. ζωγραφική. γλυπτική, φωτογραφία κ.λ.π.) ή εκδηλώσεις με παραστατικό χαρακτήρα (συναυλία, θεατρική ή χορευτική παράσταση κ.λ.π.)
* Χρόνος Διεξαγωγής
Με βάση το χρόνο διεξαγωγής προκύπτουν οι εξής κατηγορίες: χειμερινή – θερινή περίοδος ( με περισσότερες εντός αυτών των κατηγοριών υποκατηγορίες).
* Διάρκεια
Βάσει της διάρκειας μπορούμε να διακρίνουμε τις διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις σε μονοήμερες, ολιγοήμερες και σε εκδηλώσεις που καλύπτουν μεγαλύτερα διαστήματα.
* Χώρος Διεξαγωγής
Με βάση το χώρο διεξαγωγής τους οι διάφορε πολιτιστικές εκδηλώσεις διακρίνονται σε αστικές και υπαίθρου, εσωτερικού και εξωτερικού χώρου.


Χωροθέτηση

Η πρότασή μας συνίσταται στο σχεδιασμό ενός κύκλου πολιτιστικών εκδηλώσεων που να αγκαλιάζει διάφορες μορφές πολιτιστικής έκφρασης και να μπορεί να εξελιχθεί σε θεσμό που να χαρακτηρίζει την πολιτιστική ζωή της περιοχής. Η περίοδος του καλοκαιριού, όπου το νησί γνωρίζει την μεγαλύτερη τουριστική κίνηση, με έμφαση στο δεύτερο μισό του Ιουλίου, κατά το οποίο η κίνηση δεν είναι τόσο έντονη όσο την υψηλή τουριστική περίοδο για το νησί (1-20 Αυγούστου), θεωρείται η πλέον κατάλληλη. Εξάλλου, κατά το πρώτο μισό του Αυγούστου οι διάφοροι πολιτιστικοί σύλλογοι της περιοχής διοργανώνουν κάποια εκδήλωση. Ο τόπος πραγματοποίησης του πιστεύουμε ότι πρέπει να είναι η επικράτεια του Δήμου Υδρούσας με τον κύριο όγκο των δρώμενων στα εμπορικά και οικονομικά κέντρα της περιοχής, το Γαύριο και το Μπατσί.
Ο εν λόγω κύκλος πολιτιστικών εκδηλώσεων προκειμένου να ξεχωρίζει από τα λοιπά πολιτιστικά δρώμενα του νησιού προτείνουμε αφενός να δίνει έμφαση κυρίως σε παραστατικές μορφές τέχνης, αφετέρου να έχει έναν πιο φρέσκο και νεανικό χαρακτήρα και να μην έχει εξειδικευμένο θεματικό χαρακτήρα, αλλά ένα πιο ευέλικτο σχήμα.
Σε συμφωνία με όσα προαναφέραμε, για το συγκεκριμένο κύκλο πολιτιστικών εκδηλώσεων προτείνουμε την επωνυμία – ομπρέλα Θέρος Πολιτισμού για τους εξής λόγους:
* Τονίζει τη διάρκεια πραγματοποίησής των εκδηλώσεων,
* Υπό την επωνυμία αυτή μπορούν να ενταχθούν διάφορες πολιτιστικές δραστηριότητες που μπορεί να υπόκεινται σε αλλαγή από χρονιά σε χρονιά και ανάλογα με την απήχησή τους,
* Προκαλεί ενδιαφέροντες συνειρμούς: Θέρος σημαίνει αφενός καλοκαίρι, την περίοδο δηλαδή κατά την οποία θα πραγματοποιηθούν οι εκδηλώσεις, αφετέρου παραπέμπει στο θερισμό. Ο πολιτισμός αναφέρεται στο περιεχόμενο των εκδηλώσεων και περιλαμβάνει την έννοια της κουλτούρας (=καλλιέργειας). Πέραν δηλαδή της απλής δήλωσης (καλοκαιρινές εκδηλώσεις πολιτιστικού περιεχομένου), υπάρχει και η εξής συνυποδήλωση: θερισμός της καλλιέργειας, που μπορεί να αξιοποιηθεί με πολλούς τρόπους,
* Είναι σύντομη και περιεκτική σε νόημα, με αποτέλεσμα να εντυπώνεται ευκολότερα ως μήνυμα στους αποδέκτες.

Στόχευση αγοράς
Η αγορά -στόχος μας περιγράφεται ως εξής:
* Αποδέκτες μεσοανώτερης κοινωνικής τάξης και μορφωτικού επιπέδου με μέσα ή υψηλά εισοδήματα, ηλικίας 18 – 45 ετών που ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό και επισκέπτονται το νησί για διακοπές,
* Παιδιά ηλικίας 4- 12 ετών που επισκέπτονται ή ζουν μόνιμα στο νησί και τα οποία θα αναπτύξουν θετικές στάσεις προς τον πολιτισμό,
* Έφηβοι και νέοι ηλικίας έως 25 ετών που ζουν μόνιμα ή κατάγονται από την περιοχή, ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό και την ανάπτυξη του νησιού και μπορούν να εξελιχθούν σε ένα ζωντανό πυρήνα δράσης.


Σχεδιασμός Τακτικών
Από την στρατηγική μας πηγάζουν οι τακτικές για τα ακόλουθα πεδία:
1. Περιεχόμενο Χαρτοφυλάκιο Εκδηλώσεων
2. Τιμολόγηση Χαρτοφυλακίου Εκδηλώσεων
3. Προβολή Χαρτοφυλακίου εκδηλώσεων
4. Διάθεση Χαρτοφυλακίου Εκδηλώσεων

* Περιεχόμενο Χαρτοφυλακίου Εκδηλώσεων
Ο κύκλος εκδηλώσεων που προτείνουμε σύμφωνα με τους αντικειμενικούς σκοπούς, όπως αυτοί διατυπώθηκαν στην οικεία παράγραφο, θα πρέπει πέραν της ανάδειξης της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της περιοχής, να συντελεί στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στην προσέλκυση επισκεπτών που ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό. Ως εκ τούτου, η καταλληλότερη περίοδος για την πραγματοποίηση του προκρίνεται ο Ιούλιος (μέσα- τέλη). Κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, που παραδοσιακά διοργανώνονται οι εκδηλώσεις των τοπικών πολιτιστικών συλλόγων και φορέων, δεν κρίνεται απαραίτητη η παρουσία σημαντικών πολιτιστικών γεγονότων, με εξαίρεση την πανσέληνο του Αυγούστου. Στις αρχές του μήνα Σεπτεμβρίου, κατά τον οποίο η τουριστική κίνηση μειώνεται αισθητά, προτείνουμε τη διεξαγωγή ενός ανεξάρτητου φεστιβάλ, το οποίο θα μπορούσε να ανακινήσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών.
* Ειδικότερα, για την περίοδο 14/7 – 31/8 κρίνουμε ότι η πραγματοποίηση ενός κύκλου πολιτιστικών εκδηλώσεων με ευρύ περιεχόμενο, μπορεί να αναχθεί σε στρατηγικής σημασίας για την πολιτιστική ζωή της περιοχής απόφαση.
Το πρόγραμμα των πολιτιστικών εκδηλώσεων υπό τον τίτλο Θέρος Πολιτισμού κρίνεται ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί ως ακολούθως:
Ημερομηνία
Περιεχόμενο Εκδήλωσης
[1]
Σάββατο 14 Ιουλίου
Έναρξη Πολιτιστικών εκδηλώσεων με τίτλο Θέρος Πολιτισμού . Μουσική επιμέλεια εκδήλωσης Κυριακή Αιλιανού, ραδιοφωνικός παραγωγός Μελωδία FM. /
Παράσταση «Το Θεσσαλικό μου Θέατρο» από το Θέατρο Μεταξουργείο με την Άννα Βαγενά στο Γαύριο / Εγκαίνια έκθεσης κοσμημάτων της Μυρσίνης Καρρά στο Δημοτικό Σχολείο Γαυρίου
Κυριακή 15 Ιουλίου
Έναρξη των stARTers, δραστηριοτήτων δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά 4 – 12 ετών με βασικό άξονα τον πολιτισμό και την τέχνη στο Γαύριο
Δευτέρα 16 Ιουλίου
stARTers στο Γαύριο
Τρίτη 17 Ιουλίου
stARTers στο Γαύριο
Τετάρτη 18 Ιουλίου
stARTers στο Γαύριο
Πέμπτη 19 Ιουλίου
stARTers στο Γαύριο
Παρασκευή 20 Ιουλίου
stARTers στο Γαύριο / Συναυλία Νίκου Ξύδη – Βαλέριας Κουρούπη
Σάββατο 21 Ιουλίου
stARTers στο Γαύριο / Συναυλία Μίλτου Πασχαλίδη στο Γαύριο
Κυριακή 22 Ιουλίου
stARTers στο Γαύριο
Δευτέρα 23 Ιουλίου
stARTers στο Γαύριο
Τρίτη 24 Ιουλίου
stARTers στο Μπατσί
Τετάρτη 25 Ιουλίου
stARTers στο Μπατσί
Πέμπτη 26 Ιουλίου
stARTers στο Μπατσί / Θεατρική Παράσταση από το Θέατρο του Παπουτσιού Πάνω στο Δέντρο στο Γαύριο
Παρασκευή 27 Ιουλίου
stARTers στο Μπατσί / Θεατρική Παράσταση από το Θέατρο του Παπουτσιού Πάνω στο Δέντρο στο Μπατσί
Σάββατο 28 Ιουλίου
stARTers στο Μπατσί / Συναυλία Ελένης Βιτάλη στο Μπατσί
Κυριακή 29 Ιουλίου
stARTers στο Μπατσί
Δευτέρα 30 Ιουλίου
stARTers στο Μπατσί
Τρίτη 31 Ιουλίου
stARTers στο Μπατσί / Beach – party για τους εθελοντές pARTners του Θέρους Πολιτισμού στη Χρυσή Άμμο Συναυλία Όναρ

Περιγραφή Προγραμμάτων

stARTers
Πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά ηλικίας 4-12 ετών, από ομάδα ειδικευμένων παιδαγωγών.

pARTners
Πρόγραμμα διαμόρφωσης ομάδας εθελοντών που θα εργασθούν για την άρτια διοργάνωση του Θέρους Πολιτισμού. Η ομάδα αυτή θα αναλάβει τη φύλαξη των εκθέσεων και των χώρων των εκδηλώσεων, τη συλλογή των στοιχείων για την έρευνα κοινού, τη διανομή διαφημιστικού υλικού και την αφισοκόλληση και θα λειτουργήσει ως συνδετικός κρίκος μεταξύ κοινού και διοργανωτών.
Η ομάδα αυτή θα πρέπει να στρατολογηθεί το Μάιο και να εκπαιδευτεί στις αρχές του Ιουλίου από τους διοργανωτές. Οι pARTners πέραν του υλικού που θα τους χορηγηθεί και το οποίο θα χρησιμεύει για την αναγνώρισή τους (μπουζάκια, καπέλα κ.λ.π.), θα λάβουν αναμνηστικά δώρα, έπαινους συμμετοχής και θα διοργανωθεί προς τιμή τους βραδιά beach-party.

Μουσική
Το περιεχόμενο των συναυλιών καθορίστηκε με βάση τους επιδιωκόμενους σκοπούς και την συνολική χωροθέτηση.
Η συναυλία της Ελένης Βιτάλη θεωρείται η μεγαλύτερη εκδήλωση και αναμένεται να προσελκύσει μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Η συναυλία του Μίλτου Πασχαλίδη μπορεί να προσελκύσει ένα πιο εξειδικευμένο αλλά σημαντικό κοινό, ενώ οι Όναρ και οι Νίκος Ξύδης και Βαλέρια Κουρούπη συνιστούν μουσικές προτάσεις με σημαντική απήχηση στους νέους.


Θέατρο
Η επιλογή των θεατρικών παραστάσεων ακολούθησε την ίδια λογική. Συγκεκριμένα, η παράσταση «Το Θεσσαλικό μου Θέατρο» από το Θέατρο Μεταξουργείο ανταποκρίνεται στο ύφος του Θέρους Πολιτισμού. Η καταγωγή της πρωταγωνίστριας του έργου κας Βαγενά από την περιοχή, καθώς επίσης και η δεδηλωμένη της αγάπη για το νησί, αδιαμφισβήτητα αποτελεί ένα πρόσθετο λόγο.
Οι παραστάσεις του Θεάτρου του Παπουτσιού Πάνω στο Δέντρο «Ζαχαράκης» και η «Κανέλλα και το Δυοσμαράκι», που απευθύνονται τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες και αναγνωρίζονται για την αισθητική τους, θεωρούμε ότι εντάσσονται εξίσου καλά στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων.

Εικαστικά
Η έκθεση κοσμήματος της Μυρσίνης Καρρά, εμπνευσμένη από τη φύση και την παράδοση της Άνδρου, θεωρούμε ότι μπορεί να ενταχθεί στο Θέρος Πολιτισμού καθώς σχετίζεται με τη φυσιογνωμία της περιοχής, αφού εμπνέεται από αυτή, είναι η πρώτη έκθεση κοσμήματος που παρουσιάζεται στο νησί και μπορεί να ανοίξει δρόμους για την κατασκευή κοσμήματος από το γυναικείο συνεταιρισμό, δραστηριότητα που αποφέρει σημαντικά έσοδα. Η δημιουργός, εξάλλου, ασχολείται πέραν της δημιουργίας με τη διδασκαλία και έχει εκπαιδεύσει πολυάριθμες ομάδες.

* Τιμολόγηση Χαρτοφυλακίου Εκδηλώσεων

Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις πιστεύεται ότι πρέπει να είναι ελεύθερη καθώς γίνεται προσπάθεια να καλλιεργηθούν θετικές στάσεις κατοίκων και επισκεπτών απέναντι στον πολιτισμό και η καθιέρωσή του ως φεστιβάλ πολιτισμού. Εκτός των άλλων οι χώροι διεξαγωγής των εκδηλώσεων δεν προσφέρονται για την επιβολή εισιτηρίου, εκτός ενδεχομένως από ορισμένες περιπτώσεις.

* Προβολή Χαρτοφυλακίου Εκδηλώσεων
Το μίγμα της προβολής πρέπει να συνάδει με την ταυτότητα του Θέρους Πολιτισμού.
Προωθητικό Υλικό (αφίσες, πανώ, φυλλάδια)
Εντατική διανομή υλικού στα πλοία, στα πρακτορεία Άνδρου, Ραφήνας, τουριστικά περίπτερα, τουριστικά γραφεία, καταστήματα και καταλύματα.
Δημοσιότητα
Τακτική ενημέρωση πολιτιστικών συντακτών πανελλαδικού, κυκλαδικού και τοπικού τύπου, ραδιοφωνικών σταθμών και τηλεοπτικών καναλιών και διαδικτύου για τις εκδηλώσεις.
Διαφήμιση
Καταχώρηση σε τύπο και ραδιόφωνο.
Χορηγία
Εξασφάλιση χορηγίας επικοινωνίας και μεταφοράς, καθώς και χορηγιών σε είδος ή χρήμα.

* Διάθεση Χαρτοφυλακίου Εκδηλώσεων
Οι χώροι οι οποίοι προσφέρονται για την πραγματοποίηση των εκδηλώσεων Θέρος Πολιτισμού είναι το λιμάνι και το σχολείο στο Μπατσί και το Δημοτικό και το θεατράκι στο Γαύριο.


Έρευνα Κοινού
Για τον αποτελεσματικότερο σχεδιασμό του Θέρους Πολιτισμού
αλλά και τη συγκέντρωση χρήσιμης πληροφόρησης για χρηματοδότες, χορηγούς και υποστηρικτές, προτείνουμε τη διεξαγωγή έρευνας κοινού. Ως σκοπό της συγκεκριμένης έρευνας θέτουμε τη διερεύνηση των στάσεων του κοινού απέναντι στο Θέρος Πολιτισμού και τις πηγές ενημέρωσής του για αυτό.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΧΟΡΩΝ ΚΑΙ ΛΑΪΚΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΝ ΑΝΔΡΟΥ

Για την περίοδο 6-10 Σεπτεμβρίου προτείνουμε τη διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών και Λαϊκών Παραδόσεων, που κατά τα τελευταία 4 έτη διοργανώνει το Επαρχείο Άνδρου σε συνεργασία με τους 3 Δήμους του νησιού.
Το Φεστιβάλ αυτό, λόγω της μη μόνιμης βάσης του, καθώς περιοδεύει στα 4 κέντρα της Άνδρου (Γαύριο, Μπατσί, Χώρα και Κόρθι), εμφανίζει σημαντικά προβλήματα στη διεξαγωγή του, που απορρέουν από την ανάγκη για συνεχή μεταφορά των συμμετεχόντων, έχει σαφώς υψηλότερο κόστος, δεν μπορεί να εγγυηθεί μια υψηλή ποιότητα και αναγκάζει όσους επιθυμούν να το παρακολουθήσουν να το ακολουθούν σε όλους του τους σταθμούς επάνω στο νησί.
Ο διεθνής προσανατολισμός του θεωρούμε ότι δικαιολογεί τη φιλοξενία του στο Μπατσί, το οποίο πέραν του κοσμοπολίτικου χαρακτήρα του διαθέτει και το μεγαλύτερο αριθμό τουριστικών καταλυμάτων, που μπορεί να καλύψει το πλήθος των συμμετεχόντων και των προσώπων που επιθυμούν να το παρακολουθήσουν. Εξάλλου, οι ομάδες που συμμετέχουν εμφανίζονται ως επί το πλείστον μία φορά στα πλαίσια των 4 βραδιών του φεστιβάλ, γεγονός που σημαίνει ότι η εγγύτητα της περιοχής με το λιμάνι είναι απαραίτητη για την άμεση και εύκολη μεταφορά τους από και προς αυτό.
Η διοργάνωση του εν λόγω φεστιβάλ εξασφαλίζει στο Δήμο Υδρούσας τα εξής πλεονεκτήματα;
* Σύνδεση του ονόματος ενός ήδη γνωστού φεστιβάλ παρά τις όποιες οργανωτικές αδυναμίες του με το όνομα του Δήμου,
* Τουριστική προβολή σε διεθνές επίπεδο,
* Δυνατότητες διακρατικής συνεργασίας,
* Τόνωση της τουριστικής κίνησης στην περίοδο κατά την οποία αρχίζει να φθίνει,
* Δυνατότητα προβολής της άγνωστης ακόμη και στο εξειδικευμένο κοινό παράδοσης της Άνδρου.


[1] Στο παρόν πρόγραμμα προτείνουμε να ενταχθούν και οι εκδηλώσεις των πολιτιστικών συλλόγων της περιοχής, που κατά κανόνα πραγματοποιούνται τον Αύγουστο, ως κίνηση καλής θέλησης και ως πρώτο βήμα για την ανάπτυξη μιας ουσιαστικής συνεργασίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου